Friday 18 July 2008

Kontrak Farming Cendawan RASE & Mr Lee

Perlaksanaan secara kontrak farming buat kali pertama antara RASE dengan pengusahaan cendawan yang baru iaitu Mr Lee dan partnernya Mr Yong dari KOTA , Tampin. Mereka bersetuju menerima supply bungkah cendawan dari kami secara berterusan dengan harga yang disetujui, manakala syaratnya ialah RASE akan membeli hasil cendawan daripada mereka mengikut harga pasaran yang berpatutan.



Bungkah-bungkah cendawan yang bersedia untuk dihantar ke Mr Lee

Pada peringkat pertama, kami akan mengisi sehingga penuh rumah cendawan mereka dalam sebuah rumah kedai yang boleh menampung hampir-hampir 18 Ribu bungkah pada bulan ini, dan seterusnya mereka akan mencari lagi lokasi lain yang sesuai untuk projek yang seterusnya.


Para-para yang dibuat oleh Mr Lee so far adalah yang paling baik yang pernah saya lihat


Masih ada banyak rak lagi walaupun sudah diisi 6000 bungkah


Mr Lee sendiri turun padang memantau pekerja dari RASE menolongnya menyusun bungkah ke atas rak.


Satu lagi taukeh yang ingin berjaya dalam bidang industri cendawan iaitu Mr Yong ( partner kepada Mr Lee )

Dengan konsep sebegini, situasi " WIN-WIN " boleh dibentukkan dimana kos permulaan yang agak rendah untuk mereka, dan mereka tidak perlu risau tentang pasaran. Manakala RASE pula boleh mengoptimakan kapasiti mesin dan pekerja kami, disamping dapat support dari segi hasil cendawan yang tak pernah-pernah cukup di pasaran sekarang memandangkan tapak penanaman kami adalah terhad, iaitu pada masa sekarang hanya ada 3 bangsal cendawan sahaja.

No comments: