Monday 23 July 2007

Penghantaran Bungkah Cendawan Ke Dengkil

Pada 21/7/07 , kami berjaya menghantar bungkah cendawan sebanyak 1000 pcs kepada En. Ismail di Dengkil, trip ini diketuai oleh En Isamuddin sendiri, beliau memberitahu rakan RASE bahawa En Ismail adalah seorang usahawan dalam bidangan permakanan yang amat berjaya dan sentiasa mencari peluang biz. yang berpotensi, salah satunya ialah cendawan.

Photo dari kiri ialah Saberi , Sam ( pekerja dari RASE ), driver lori En Morgan , dan En. Ismail.
Seperti biasa, pekerja kami turut membantu unload-kan bungkah dari lori dan menolong penyusunan bungkah ke atas rak-rak yang sedia ada.

Rumah bangsal En Ismail adalah di sebelah rumah kediamannya, dinding bangsal dilapik dengan jaring nyamuk berwarna hijau dahulu dan digantung dengan jari hitam ~ 50%, dalaman bangsal nampaknya agak terang. Pandangan kami ialah sebaik-baiknya dinding dilapik dengan jaring hitam 90% untuk mengurangkan pancaran terus matahari, dengan cara ini, ia mungkin boleh memperbaiki kawalan bilik suhu dan humidity dalam rumah bangsal.

Bumbung bangsal beratapkan ardec boleh memberi impak kepada suhu bilik dan humidity dalam bangsal, untuk mengurangkan bahang panas ardec, cadangan kami ialah :-
1.) Letakkan kertas kotak sebagai ceiling tambahan di bawah atap ardec sepertimana yang
dilakukan oleh En. Azmi ( AMPANG )
2.) Gantungkan guni-guni yang boleh dibasahkan di dinding-dinding, tetapi perlu memastikan
pengaliran udara tidak terjejas.

Susunan rak dan para En Ismail memang bagus, tegap dan kemas.
Secara keseluruhannya, pengawalan dan set-up bangsal cendawan oleh EnIsmail amat bersistematik dan amalan baik beliau dalam menjaga kebersihan perlu kita mempelajari, iaitu beliau tidak membenarkan sesiapapun memakai kasut dalam bangsalnya. Akhir katanya, dengan semangat dan keikhlasan beliau, semoga En Ismail berjaya dalam industri cendawan ini, Syabas !



No comments: